samodzielnie.psycholog@gmail.com

Samodzielnie Gabinet Psychologiczny

(+48) 667 564 461

• 10/02/2018 •

Odpowiedzialność- jak poważnie to brzmi!

Odpowiedzialność- jak poważnie to brzmi!

Bywają dni kiedy trudno zachęcić dziecko do posprzątania zabawek, zjedzenia obiadu, szybkiego ubrania się rano do przedszkola czy pójścia do kąpieli. Oczywiście każdy może mieć gorszy dzień, ale jeśli sytuacje takie często się powtarzają warto spróbować zachęcić nasze pociechy do współpracy.

Zadajmy sobie zatem pytanie: Jak zmotywować dziecko do współpracy? Zapewne jedne z pierwszych odpowiedzi, które przychodzą nam do głowy to: nagroda, odebranie czegoś na czym dziecku zależy. Zastanówmy się jakie będę konsekwencje takiego postępowania? Nagroda podziała tylko na krótka metę, z kolei drugi sposób spowoduje, że dziecko poczuje się gorzej więc czy będzie chciało zachowywać się lepiej?

Spróbujmy więc przyjąć troche inną postawę. Jednym z możliwych rozwiązań jest danie dziecku odpowiedzialności za jego własne zachowanie, danie mu możliwości do podejmowania decyzji! Przecież nikt nie lubi być kontrolowanym, a usilne nakłanianie zazwyczaj budzi opór i powoduje skutek odwrotny do zamierzonego. Większość z nas chce decydować o sobie, lubimy mieć poczucie autonomii. Dzieci i nastolatkowie również :)

Jak wykorzystać te wiedzę współpracując z dziećmi?

Określ zadanie do wykonania, ale daj dziecku możliwość decydowania o szczegółach.
Jeśli rano masz problem z przekonaniem malucha do założenia ubrań adekwatnych do pogody zrób wykres temperatury wraz z ubraniami, które należy założyć na dana pogodę. Przy 0 stopni narysuj gruba kurtkę, czapkę i rękawiczki, przy 10 stopniach lżejszą kurtkę, przy 20 stopniach koszulkę i krótkie spodenki/sukienkę, przy 30 stopniach kostium kąpielowy. Rano powiedz dziecku jaka jest temperatura na zewnątrz i poproś aby samo sprawdziło co musi ubrać.

Kolejnym przykładem może być spożywanie posiłków. Jeśli masz w domu niejadka, który usilnie odwraca głowę od nadciągającej łyżki spróbuj położyć przed dzieckiem pusty talerz. Na stole ustaw w osobnych półmiskach mięso, ziemniaki, sałatkę. Niech dziecko samo zdecyduje ile chce zjeść.

Wieczorna walka o kąpiel i pójście spać często bywa uciążliwa. Rodzice nakłaniają, dzieci odpowiadają „zaraz” i tak w kółko. Możesz spróbować planu wieczornej kąpieli. Powieś na ścianie przy łazience kartkę na której możesz zapisać 3 pory kąpieli do wyboru. O 18.30 kąpiel z kolorową wodą, bąbelkami i zabawa w wodną bitwę. 19.00 kąpiel z bąbelkami i zabawa w wodna bitwę. 19.30 zabawa w wodną bitwę. Niech dziecko zdecyduje co chce wybrać, im wcześniejsza kąpiel tym bardziej atrakcyjna :)

Dawanie dziecku odpowiedzialności jest świetną okazją do nauki podjemowania samodzielnych decyzji oraz doświadczania ich skutków. Należy jednak pamiętać żeby zakres dawanej odpowiedzialności dostosować do wieku dziecka.

Bibliografia:
Faber J., King J. (2017), Jak mówić żeby maluchy nas słuchały. Wydawnictwo Media Rodzina